Загадки


   Загадки розвивають кмітливість, інтригують дітей та стимулюють їхню фантазію. Відгадування загадок розвиває уміння зіставляти, порівнювати предмети та явища, дають багато можливостей для мовного розвитку дітей, прилучення їх до словесної мовної творчості, збагачують уявлення про навколишній світ.


 Не старіє, не вмирає, а все нищить, забирає. (Час)

▪ Ніг не маю, а ходжу,

Рота не маю, а скажу,

Коли обідати, а коли спати, Коли роботу починати.(Годинник)

▪ Що то за гість,

Що темряву їсть?(День)

▪ Прийшла чорна корова.

Весь світ зборола. (Ніч)

▪ Чорне сукно лізе у вікно. (Ніч)

▪ Що було вчора і буде завтра? (День)

▪ Сіла дівчина спочити

На краю села,

Розчесала довгі коси,

Чорні, мов смола –

В них засяяли Зорини.

Як же звати цю дівчину?

Он підказує нам сич:

- Чорні коси чеше …(Ніч)

▪ День прибуває, а він убуває. (Відривний календар)

▪ Стоїть дуб, а на ньому дванадцять гілок,

А на кожній гілці по чотири гнізда,

А в кожному гнізді по сім пташенят,

А кожне пташеня зносить по двадцять чотири яйця,

А в кожному яйці по шістдесят жовтків. (Рік, місяць, тиждень, день, година, хвилина)

 

▪ Він ніякий не пустун,

Цей веселий цокотун.

Він невтомно цокотить, Справно час нам сповістить.(Годинник)

Він добрий друг усіх людей, Не спить у свята й будень. Він вдень іде, вночі іде,

А як попросиш – збудить. (Годинник)

▪ Іде років двісті,

Не стоїть на місці,

Лічить людський вік,

А не чоловік. (Годинник)

▪ Що може в один і той же час стояти, висіти,

Ходити, лежати і казати правду? (Годинник)

▪ Таким грубеньким і серйозним

Він починає Новий рік,

Та худне швидко із днем кожним,

Дивись – змарнів і зовсім зник. (Календар)

▪ Встане – в метр висотою, Сяде – в метр шириною;

Я уже розгадку дав,

Та ніхто не відгадав. ( Метр)

 Дві сестри ідуть-ідуть

І ніколи не зійдуться. (Стрілки годинника)

▪ В одної матері чотири дочки,

А в кожної дочки – п'ятнадцять синочків.

▪ Триста шістдесят п’ять

чайок,

П’ятдесят два орли, Дванадцять голубів

Одне яйце знесли. (Дні тижня)

▪ Три сестри й три брати

З праці йдуть до хати.

Їх сестриця сьома

Зустрічає вдома.

Кличе до світлиці сти паляниці. (Дні тижня)

▪ Дванадцять братів один за одним ходять.

Один одного не обходять. (Місяці року)

▪ Летів птах

На дванадцяти ногах

Та одне яйце зніс. (Місяці року, рік)

▪ В книжці шість листків простих,

А сьомий золотий.(Тиждень, дні тижня)

▪ Біжить, біжить, не оглядається. (Час)

▪ Що біжить без опочину,

Не стає ні на хвилину,

Не старіє, не вмирає,

А все нищить, забирає? (Час)



Задачі –         жарти


Це цікаві ігрові задачі з математичним змістом. Для їх розв'язання потрібно більше винахідливості, кмітливості, почуття гумору, ніж вміння виконувати обчислювальні дії (тобто певні знання математики), хоча в більшості з них повністю витримана зовнішня форма арифметичних задач: дано умову, є числові дані й запитання. Побудова, зміст, запитання в цих задачах незвичні. Вони лише побічно нагадують математичну задачу. Суть задачі, тобто основне, завдяки чому можна здогадатися про розв'язок, дати відповідь, замасковано зовнішніми, другорядними умовами. Для правильного їх розв'язання не вимагається виконати арифметичні дії, вони базуються на здогадці, кмітливості. Дітям шкільного віку доступні задачі-жарти як один з видів математичних розваг. Вони є корисним засобом розвитку у дітей логічного мислення, вміння проводити аналіз і синтез, узагальнювати, абстрагувати, порівнювати, зіставляти і конкретизувати, розкриваючи зв'язки, що існують між явищами. Це питання нерозривно пов'язане з розвитком пізнавальних здібностей та інтересів, з певним емоційним ставленням до пізнаваного об'єкту, явища. У процесі роботи над цим видом задач відбувається розвиток правильної, точної, лаконічної математичної мови, а це також одне з важливих завдань формування елементарних математичних уявлень у дітей шкільного віку. Можна використовувати на кожному етапі уроку.


1. Сестра старша за брата на 5 років. На скільки вона буде старшою від нього через 6 років?

2. Що важче: кілограм борошна чи кілограм заліза?

3. Опівночі йшов дощ. Чи можна чекати сонячну погоду через дві доби?

4. Три брати з’їли за 7 хв 63 вареники. Скільки вареників з’їсть один брат за 4 хв? (Усі брати з’їдали однакову кількість вареників).

5. Ремонт половини даху коштує 2800грн. Скільки коштує ремонт цілого даху?

6. Коли чапля стоїть на одній нозі, вона важить 3 кг. Скільки буде важити чапля, якщо вона стане на дві ноги?

7. Рибалка за 2 хвилини спіймав 4 рибини. За скільки хвилин може спіймати рибалка 8 таких рибин?

8. Мій товариш ішов, п’ятак знайшов. А якщо ми підемо, скільки знайдемо?

9. Коли гусак стоїть на двох лапках, його маса 4 кг. Яка маса гусака, якщо він стане на одну лапку?(4 кг)

10. Пара коней пробігла 20 км. Скільки км пробіг один кінь?(20 км)

11. Щоб зварити 1 кілограм м’яса, потрібна 1 година. За який час звариться півкілограма м’яса?(за 1 год)

12. Одна сторона квадрата 5 см, а друга – на 2 см більша. Обчислити площу квадрата.(У квадрата всі сторони рівні)

13. Двоє хлопчиків грали в шахи 1 год 20 хв. Скільки хвилин грав кожен із суперників?(1 год 20 хв)

14. Ціна книжки 31 грн. Книжка дорожча за обкладинку на 11 грн. Визначити ціну книжки.(31 грн) 15. Два хлопчики разом йшли до школи і по дорозі знайшли 10 копійок. Скільки грошей знайдуть 4 хлопчики?(10 к.)

16. Кріль важить 2 кг та ще стільки. Скільки важить його половина? Скільки важить кріль? (2 кг, 4 кг)

17. Який годинник показує точну годину двічі за добу? (Зупинений) 18. Який рік тягнеться один день? (Новий рік)

19. Що буде сороці на сьомому році? ( Наступить восьмий)

20. Який годинник не має стрілок? (Сонячний)

21. Термометр показує 15 градусів. Яку температуру покажуть два таких годинники? (15 градусів)

22. Сашко витрачає на дорогу до школи 10 хвилин. Скільки часу він витратить, якщо піде разом з другом? (10 хв)



                   Задачі-головоломки


Задачі-головоломки корисні для виховання кмітливості, активізації пізнавальної діяльності учнів. Розв’язуючи їх, діти вчаться критично сприймати умову задачі, ілюструвати її


1. Десятилітровий бідон наповнили водою. Як за допомогою семилітрового і трилітрового бідонів відлити з нього 5 л. води? 2. У касира є монети вартістю 2 к. і 5 к. Скількома способами він може видати здачу 28 к.?

3. Є посудини місткістю 5 л і з л. Як ними набрати 4 л води?

4. Як набрати рівно 1 л води, користуючись банками місткістю 3 л і 5 л?

5. Буханка хліба важить півкілограма і півбуханки. Скільки важить ціла буханка? (1 кг)

6. Маса мішка цукру на 50 кг більша, ніж половина мішка з цукром. Яка маса мішка з цукром? (100 кг)

7. Один насос за одну хвилину викачує 1 т води. За скільки хвилин 5 таких насосів викачають 5 т води?(1хв)

 

 

8. Мама з сином їхали в електричці. Мама запитала сина: «В якому по порядку вагоні ми їдемо?» Син відповів: «У шостому. Якщо лічити з голови поїзда або у третьому, якщо лічити з хвоста.» Скільки вагонів у електричці?(8)

9. Довжина однієї сторони шкільного саду дорівнює 32м. Цю сторону загородили парканом з дошок. Причому кожні 4 м закопували стовп. Скільки всього стовпів знадобилось на паркан?(9 стовпів)

10. Є 5 квадратів зі сторонами по 4 см. З усіх квадратів склеїли прямокутник. Ширина місця склеювання становить 1 см. Яка довжина прямокутника?(16 см)

11. Є два пакети. Один вміщує 300г цукрового піску, а другий 650г. Як за допомогою цих пакетів відсипати 1 кг цукру?(650х2 – 300) 12. Батькові 37 років, а сину 12. Скільки років доньці, якщо через 15 років вік доньки й сина дорівнюватиме віку батька? (10р.)

13. Скільки разів треба розпиляти семиметрову колоду на частини, завдовжки 1 м? (6)

14. У кімнаті є годинник. Він відбиває цілі години. Скільки ударів на добу робить цей годинник? ( 180 ударів).

15. У двох баках було однакове число літрів води. Коли з першого взяли ¼ води, а з другого 240 л, то в обох баках залишилась однакова кількість води. Скільки літрів води було в баках разом? (Відпо1920 л) 16. Як ви гадаєте, за який проміжок часу можна вдвох з’їсти пуд солі? (Приблизно 2 роки, якщо кожен день з’їдати 10 г солі кожному)

17. Сто курей за сто днів з’їдають 100 пудів зерна. Скільки пудів зерна з’їдять 10 курей за 10 днів?( 1 пуд)

18. У мішку 100 кг зерна. Як поділити це зерно на дві частини, щоб у одній було на 20 кг більше, ніж у другій? (40 кг і 60 кг)



До теми «Одиниці вимірювання довжини» 1. Як називається одиниця довжини у 10см?

2. У скільки разів найбільша одиниця вимірювання довжини більша від найменшої?

3. Якою спільною назвою можна об’єднати слова: дециметр, сантиметр, кілометр, міліметр?

4. Яку частину від метра становить міліметр?

5. Якими одиницями вимірювання вимірюється відстань?

До теми «Одиниці вимірювання маси»

1. Що важче: кілограм однокопієчних монет чи півкілограма двохкопієчних монет?

2. Чи залежить вартість від маси?

3. Що спільного у грама, кілограма, центнера і тони? 4. Назвати найбільшу одиницю маси?

5. Яка бочка легша: повна чи порожня?

6. Хто легший: півень чи гусак, якщо їх маси одинакові?

7. Що важче: один л води чи один кг води?

8. Яку частину становить грам від кілограма?



 Задачі з логічним навантаженням


Задачі з логічним навантаженням сприяють розвитку творчих здібностей учнів, готують їх до навчання в старших класах, корисні для використання і на уроках, і під час проведення математичних змагань, олімпіад, і для організації диференційованої домашньої роботи школярів.


1. Дідові 64 роки, його синові 40 років, а онукові – 12. Через скільки років вік діда дорівнюватиме сумі років сина й онука? (Через 12 років)

2. Периметр земельної ділянки прямокутної форми дорівнює 900м, а ширина її на 44 м менша, ніж довжина. Знайти ширину і довжину ділянки. (203м, 247м)

3. Є 50 монет по 10 к. і 25 к. загальною вартістю 9 грн.50 к. Скільки окремо монет по 10 к. і 25 к.? (20м., 30м.)

4. Сергій на запитання, скільки йому років, відповів, що йому разом з Петриком тепер 36 років, а 6 років тому він був старший за Петрика утричі. Скільки років Сергієві тепер? (24р.)

5. Батькові 46 років, а синові – 10. Через скільки років батько буде втричі старший за сина ? (Через 8 років)

6. Галині і Олені разом 26 років, а 3 роки тому Олена була старша від Галини в 4 рази. Скільки років Галині тепер? (19р.)

7. Марії і Олені разом 16 років, а через 4 роки Олена буде втричі старша за Марію. Скільки років кожній дівчині тепер?(2р., 14 р.)

8. Дідусеві 53 роки, а онукові – 3. Через скільки років дідусь буде в 6 разів старший за онука? ( Через 7 років)

9. Будівельна бригада витратила крейди у три рази більше, ніж алебастру, але на 23 т менше, ніж цементу, витрата якого була в 3 рази менша від витрати вапна. Знайти витрати кожного з цих матеріалів, якщо всього їх використано 812 т. (135 т, 45 т, 158 т., 474т)

10. Відстань у 1220 км турист долав по черзі автомобілем протягом 6 год., далі поїздом – 15 год. і пароплавом - 7 год. Швидкість автомобіля у 2 рази більша, ніж швидкість поїзда і у 4 рази більша, ніж швидкість пароплава. Знайти шлях, який подолав турист на кожному виді транспорту. (480 км, 600 км, 140 км)


Скачать
Математичні розмальовки рахунок в межах
Adobe Acrobat документ 1.8 MB
Скачать
ГАЙШТУТ-О-КОЧИНА-Л.-ЗАДАЧНИК-З-МАТЕМАТИК
Adobe Acrobat документ 7.5 MB
Скачать
ВЧИМОСЯ-МИСЛИТИ.-МАТЕМАТИКА-1-ЗАДАЧНИК.p
Adobe Acrobat документ 9.4 MB