Домашній театр. Переборюємо свій страх

 

       Сучасні батьки не тільки рідше водять своїх дітей у театр, але й рідше грають з ними, не кажучи про гру в театр...

Домашній театр - це прекрасний спосіб подружитися з малюком. А все, що для нього потрібно - стілець, покривало та іграшки.

         Домашній театр подібний до звичайної гри з іграшками: ось теремок, ось жаба-квакушка, ось мишка-норушка ... Тут мова не йде про чіткий сценарій. Спочатку можна прочитати казку «Теремок», порозглядати картинки, а потім вже почати гру разом з малям.

          До речі, відомо, що безліч психотерапевтичних методів засновано на ігрових театральних прийомах, де основним принципом є «сміятися не над дитиною, а разом з дитиною». Тому потрібно придумати або вибрати такі п'єси і казки, де б Ви разом могли посміятися і подолати лінощі, страхи, сором'язливість і невпевненість дитини у собі (не плутати зі скромністю), боягузтво і т.п.

        Для прикладу покажемо, як розіграна сценка може допомогти дитині подолати свої недоліки.

         Страшний сон. Хлопчик чи дівчинка (лялька) лягає спати, і раптом ... в темному кутку з'являється щось страшне. Лялька-дитина боїться, тремтить, а потім сама або з допомогою ляльки-матусі запалює світло. І тут виявляється, що страшне чудовисько - це всього-на-всього фіранка, що колишиться від вітру або горщик з квітами, що стоїть на вікні ...

        Гроза. Історія відбувається на дачі (або в селі). Господар-лялька лягає спати і тільки-но засинає, як раптом починається гроза. Лунає грім та блискавки (останню не обов'язково показувати, досить просто про це сказати). Доречі, крім демонстрації подій надзвичайно важливим є так званий словесний ряд - промовляння. У невротичних дітей, які найчастіше піддаються страхам, дуже часто порушений словесно-образний зв'язок. А його відновлення вкрай необхідне для демістифікації образів страху.

        Вертаємося до нашої історії. Господар труситься від жаху, стукає зубами ... А потім чує, як хтось жалібно скиглить і шкребеться у двері. Це змерзла, перелякана собака. Вона хоче увійти в теплий будинок, але двері ніяк не піддаються. З одного боку, господарю шкода пса, з іншого - страшно відкрити вхідні двері. Якийсь час ці два почуття борються в його душі, потім співчуття перемагає. Він впускає собаку, заспокоює її, бере до себе в ліжко і вони мирно засинають. У цьому етюді важливо підкреслити, що господар (дитина) відчуває себе благородним захисником слабкого.

        За допомогою ляльок Ви можете повчати малюка в ненав'язливій формі, пояснювати, чому погано бути жадібним та сварливим. Казкові персонажі легко познайомлять дітей з цифрами або буквами, і навіть з іноземними словами. Дитина з порушеннями мови поліпшить свої мовні здібності, адже граючи і промовляючи слова, вірші, приказки та пісні, відбувається диво: малюк перевтілюється в свого казкового героя і абстрагується від своїх проблем. Саме на театральних іграх і вправах засновано багато методик арт-терапії.

Сімейний театр - краща розвага для малят

      Прекрасно відпочити всією сім'єю можна і не виходячи з дому. З дітьми не завжди зручно йти в суспільне розважальний заклад, бо шум і капризи дітей можуть дратувати і заважати оточуючим. Але це зовсім не означає, що потрібно позбавляти дітей радості насолоди казковими постановками. Вихід дуже простий - влаштувати домашній сімейний театр, в якому дійовими особами будуть батьки. Коли іграшки набридли дитині , а погода не дозволяє довго гуляти, тоді на допомогу приходять домашні розваги, такі як сімейний театр.

Ляльковий театр

     Здавна і дітей і дорослих розважали лялькові театри. Гастролери приїжджали на міські площі і влаштовували справжні вистави за участю ляльок. Лялька може розповісти набагато більше, ніж звичайна людина. Тому, коли вільнодумці і прихильники політичних реформ хотіли достукатися до народу, вони закликали в помічники простих ляльок. Ляльки могли без побоювання розповідати про верховних правителів всю правду, адже, їх не могли заарештувати. Поступово ляльковий театр скинув з себе політичну підоснову і став звичайним розвагою, як дітей, так і дорослих. Для того щоб влаштувати сімейний театр ляльок, батькам знадобиться запастися ганчірковими персонажами або зробити їх самим. Легше всього зробити лялькового героя зі старих рукавичок, кожен палець якої буде різним чинним героєм.

Декорації в домашньому театрі

    Для  дітей буде цікаво дивитися ляльковий сімейний театр і самим ставити невелику сцену. Длягральної зони може бути обраний майданчик за дверним отвором. Досить просто натягнути ковдру і за ним розігрувати сценки з ляльковими акторами. Таким способом можна повчати дитину добрим і хорошим справам. Зустріч з улюбленими героями мультфільмів в ляльковому образі пожвавить уяву дитини , і він буде краще слухати розповідями героїв. Для того щоб дія була більш реалістичному і під час розповіді насправді вставало сонце, то можна використовувати для цього звичайну переносну лампу. Розповідь і гра більше зацікавлять дитину , якщо декорації доповняться звуками дощу, ліси, моря, які легко придбати на дисках в будь-якому музичному магазині.

Вчимо малюка в театрі

     У психології навіть існує ціла лікувальна методика для дітей, яка називається лялькотерапія. Для того щоб дитина яскравіше пережиларізні життєві ситуації, їїпотрібно залучити до гри в театрі. Сімейний театр ляльок з радістю прийме маленького початківця оповідача та актора. Тим більше що коли дитина одягає на руку ляльку, він може відкритися своїм батькам і виплеснути накопичені емоції. Спільні приготування та участь в театрі всіх близьких принесе задоволення і радість і дорослим і дітям. У дітей розвиваються художні навички, вони розкріпачуються, стають більш впевненими в собі. Після таких тренувань діти без зусиль зможуть зіграти головні ролі в дитячих шкільних постановках.

Пізнати краще свою дитину

     Під час приготувань до театральної гри, розучування тексту і установки декорацій, дитина поводиться розкріпачено і відкрито. Він постає перед батьками без хитрощів і вивертів. Обраний дитиною сюжет про що може розповісти в характері дітей. Так, наприклад, якщо хлопчик вибирає казку або сюжет на військову тему, то він захоплений війнами. Батьки повинні звернути на це свою увагу і розпитати свого дитя , чому він так захоплений грою у війнушку. За допомогою ненав'язливих і вміло поставлених питань до дитини, коли він повністю злився зі своїм персонажем, можна дізнатися, як він ставиться до кожного члена сім'ї. Театральні актори, якими виступають батьки, можуть легко навчити свою дитину як треба себе правильно вести і які вчинки можна здійснювати. 

«Театр - вища інстанція для вирішення життєвих питань». Так сказав колись Олександр Герцен, і не помилився. Театр – це відображення життя, типових постатей та сюжетів, за допомогою яких ми можемо поглянути на певні процеси зі сторони та навіть знайти відповіді на свої питання. Театр має велике значення для дорослої людини, а для дитини присутність театралізованих дійств у житті незамінна. І не обов’язково водити малюка кудись на вистави, можна організувати їх вдома.

     Театр – це експресивний вид мистецтва, і тому здатен вплинути на дитину на емоційному рівні: діти переживають разом з героями, співчувають їм. Вистава формує систему цінностей та принципів. Дитина на власні очі бачить добро і зло, радість і смуток, заздрість та милосердя. І це сильніше закріплюється у свідомості, ніж слово. Врешті, театр розвиває фантазію, уявудитини.

 

      Участь у театральних постановках робить дитину комунікативною. Вона спілкується з героями вистави, іншими людьми, ділиться своїми враженнями, вчиться вести діалоги. Це чудовий спосіб навчитися виступати на публіці та стати більш «відкритим». Гра у театрі допоможе розвити пам'ять, правильне мовлення, збільшити словниковий запас.

ШАБЛОНИ ДО КАЗКИ ТЕРЕМОК


Скачать
Театральні ігри.pdf
Adobe Acrobat документ 222.6 KB

 

Гра «Веселі мавпочки»
Мета.
 Розвивати увагу, спостережливість, швидкість реакції, пам'ять.
Педагог.Уявіть, що ви всі мавпочки і сидите в клітці в зоопарку. Одного з вас ми вибираємо на роль відвідувача зоопарку. Він буде стояти в центрі і робити різні рухи і жести. «Мавпочки» передражнюють відвідувача, точно повторюють його жести і рухи. За допомогою лічилки обирають «відвідувача»:
Тікав заєць через міст. 
Довгі вуха, куций хвіст,
А ти далі не тікай,
рахувати починай,
раз, два,три - вийди ти.
«Відвідувачі» протягом гри змінюються кілька разів.

 

Гра«Кухарі»
Мета. Розвивати увагу, спостережливість, швидкість реакції, пам'ять.
Діти діляться на дві команди (розраховуються на перший-другий). Перша команда готує перше блюдо, а друга - салат. Кожна дитина вигадує, яким продуктом він буде: цибулею, морквою, буряком, капустою, петрушкою, перцем, сіллю і т. п. - для першої страви; картоплею, огірком, цибулею, перцем, яйцем, майонезом і т. п. - для салату.
Потім всі діти стають у коло - виходить «каструля» - і співають пісню (імпровізація):
Зварити ми можемо швидко борщ або суп
І смачну кашу з декількох круп,
Нарізати салат
 
й простий вінегрет,
Компот
наварити – це славний обід.
Діти зупиняються, а ведучий (педагог) по черзі називає, що він хоче покласти в каструлю. Впізнав себе дитина входить у коло. Коли всі «компоненти» страви опиняться в колі, ведучий пропонує приготувати інше блюдо.

Гра «Вгадай, що я роблю»
Мета. Розвивати пам'ять, уяву дітей.
Діти встають у коло. Кожна дитина приймає певну позу і виправдовує її:
- стоїть з піднятою рукою (кладу книгу на полицю, дістаю цукерку з вази в шафці, вішаю куртку, прикрашаю ялинку тощо);
- стоїть на колінах, руки і корпус спрямовані вперед (шукаю під столом ложку, спостерігаю за гусінню, годую кошеня, натираю підлогу тощо);
- сидить навпочіпки (дивлюся на розбиту чашку, малюю крейдою тощо);
- нахилився вперед (зав'язую шнурки, піднімаю хустку, зриваю квітк
у тощо).
Педагог пропонує дітям повторити гру «Вгадай, що я роблю?» в русі.
Діти ходять вільно по залу під музику. Як тільки музика закінчується, хлопці зупиняються, приймають певні пози, потім виправдовують їх (збираю квіти, нахилився за грибом і т. д.).


 

Гра «Рибалка»
Мета.
 Розвивати уяву, музичний слух, пам'ять, спілкування, вміння діяти з уявними предметами.
Хід:
1. Етюд «
Рибалка».
2. Розучування тексту і мелодії пісні 
«Рибалка»Наталії Май
Діти сидять у творчому півколі. Педагог запитує: «Хто такий рибалка? (Людина, яка любить проводити вільний від роботи час на озері, на річці за вудкою.) 
Послухаємо пісню Наталії Май «Рибалка»

Етюд «Рибалка».

 

Діти зображують, як збираються на рибалку і беруть з собою вудку, банку для черв'яків, відро для спійманої риби. Вони йдуть по уявному лузі, зупиняються, кладуть вудки, відро, копають черв'яків і складають їх у банку і т .д . відповідно до пісні